.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزئيات جديد از اختلاف ايران و 1+5
به نظر مي‌رسد علت اتمام زودهنگام مذاكرات دوجانبه ايران و آمريكا، موارد اختلافي است كه به احتمال زياد حل نشده باقي مانده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مثلث، معاونان وزيرخارجه ايران و آمريكا در وين جمع شدند تا برسر اختلافات موجود بين ايران و ۱+۵ به مذاكره بنشينند. اين سومين دور از مذاكرات دوجانبه ميان ايران و آمريكا است.

از ساعت ۹:۳۰ صبح امروز (جمعه) دومين روز از اين دور از مذاكرات به وقت محلي در وين آغاز شد. اما در اين ميان نكته مهم اين است كه گفته مي شود اين مذاكرات قرار است يك روز زودتر به اتمام برسد. آنطور كه پيشتر گفته شده بود قرار بود تا عراقچي و شرمن به همراه تيم مذاكره كننده‌شان سه روز به مذاكره بپردازند تا بتوانند از تعداد پرانتزهاي زياد متن توافق‌نهايي كم كنند. روز اول اين مذاكرات درحالي شش ساعت طول كشيد كه دو طرف پشت‌درهاي بسته به گفت‌وگو و چانه زني نشسته بودند.

اولين بار ايران و آمريكا به صورت دوجانبه بعد از بن‌بست مذاكرات وين ٤ گردهم آمدند. آن دور از مذاكرات نتيجه بخش بود و پايه مذاكرات وين ٥ و ٦ قرار گرفت. اما دور دوم كه در همين ماه برگزار شده بود نتيجه‌اي در بر نداشت. حالا در اين دور از مذاكره نيز گفته مي شود سئوالات آمريكايي‌ها نه تنها كاسته نشده بلكه، افزايش يافته است.

همچنان يكي از موارد اصلي اختلاف بازديد از پارچين است كه ايران به آن رضايت نداده است. از سوي ديگر آمريكايي‌ها زمان برداشته شدن تحريم‌ها را يك سال و نيم تا دوسال، يعني پايان دوران رياست جمهوري اوباما در نظر گرفته اند. اما ايران با اين موضوع مخالف است. جمهوري اسلامي خواستار برچيده شدن هرچه زودتر تحريم‌هاي ظالمانه است.

يكي ديگر از موارد اختلافي ميان ايران ۱+۵ مدت زمان دستيابي به ۱۹۰هزارسو قدرت غني‌سازي است. آنطور كه شنيده شده غرب با اين خواسته موافقت كرده اما اختلاف بر سر زمان دستيابي به اين قدرت از غني‌سازي همچنان باقي است. زمان مدنظر غرب براي دستيابي به اين توانايي ١٥ سال در نظر گرفته شده اما ايران مي‌خواهد به اين سطح از غني سازي در مدت زمان ٧ سال برسد.

گزارشي كه قرار است آژانس از ايران منتشر كند
در تحولي ديگر گفته مي شود كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است در همين روزها گزارشي را منتشر كند كه به نفع ايران نيست. رويترز در گزارشي دراين باره خبر مي‌دهد كه گزارش سه ماه آژانس درباره ایران به احتمال زیاد بیان می کند که تهران به مهلت از پیش مشخص شده در اواخر اگوست برای پاسخگویی به سؤالات آژانس درباره فعالیت های هسته ای اش عمل نکرده است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هنوز به انتشار اين گزارش از سوي رويترز هيچ واكنشي نشان نداده است.

براساس توافق ژنو ايران وعده داد اطلاعاتي را درباره دو مساله مربوط به تحقيقات آژانس، در زمینه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای اش ارائه کند. این دو مسئله شامل آزمایش های مشکوک به انفجارهایی که می تواند در بمب اتمی استفاده شود و تحقیقات مربوط به انرژی به دست آده از انفجار هسته ای هستند.

ديپلمات‌هاي غربي به رويترز گفتند كه : گرچه احتمال دارد ایران و آژانس بررسی این دو مسئله را آغاز کرده باشند اما نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد تهران اطلاعات ضروری را به آژانس ارائه کرده است.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قبل از این تایید کرده بود که تهران از مهلت تعیین شده برای پاسخگویی به سوؤالات آژانس عبور کرد اما گفت که دو طرف در این باره در حال رایزنی هستند. حالا به نظر مي‌رسد علت اتمام زودهنگام مذاكرات دوجانبه ايران و آمريكا، موارد اختلافي است كه به احتمال زياد حل نشده باقي مانده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.16 seconds.